services
positionering, opzet en begeleiding sessie
art direction
concept & ontwerp voor visuele identiteit
social media campagne
project- en productiebegeleiding
dienstverband
Budelinc, solution creatives

Samen de drijfveren naar boven halen

De eerste stap van de samenwerking met Schot Coffee Roasters zijn de vragen. De vragen gaan over wie ze zijn als koffiebranderij, waarom doen ze wat ze doen? Wat is de drijfveer voor het branden van koffie? Ik start bij de why en niet bij de what. Dit combineer ik met bouwstenen van het strategisch communicatie frame en geef daar mijn eigen draai aan om samen met Schot hun positie in kaart te brengen.

Sessies (zowel on- als offline) samen met een opdrachtgever vind ik waardevol omdat de dialoog altijd nieuwe inzichten geeft voor beide partijen. Ik hoor altijd relevante informatie die ik anders niet had gehoord.

Concept & schetsfase

Natuurlijk product, natuurlijke ontwikkeling, transparante en eerlijke (productie) keten, duurzaamheid, ambacht, contact en aandacht voor de koffie en de oorsprong. Een greep uit de opbrengst van de positionering die vertaald moest worden naar een concept en een vorm.

Presentatie concept en schetsfase

De opdrachtgevers John en Jiske zijn zoveel mogelijk bij het proces betrokken om direct reactie te krijgen op keuzes en mogelijkheden. Hierdoor ontstaat een gezamenlijk proces waardoor meteen duidelijk is of het aansluit op de behoefte en de doelen die bereikt moeten worden.

Ontwerpvoorstel

Schot Coffee Roasters heeft oog voor detail. Uiteraard start dit bij de koffieboon. De groeihoogte van de koffieplant, luchtvochtigheid of wáár deze groeit; essentiële aspecten voor de ongebrande boon en de toekomstige smaak. Schot brandt de boon met aandacht voor deze achtergrond en creëert juist hierdoor verschillende tasting notes. Dit proces vormt dan ook de basis van het met Schot ontwikkelde identiteit concept.

De ingekochte bonen komen van ver, en worden door John en Jiske direct bij de plantage afgenomen, wat zorgt voor een zo eerlijk mogelijke productielijn. Om deze oorsprong over te brengen aan de klant staat de plaats van herkomst voorop in de visuele uitwerking. Het karakteristieke smaakprofiel van de koffie wordt onder andere bepaald aan het land van herkomst, de plantage en de hoogte hiervan. Het zijn dan ook deze elementen welke het uitgangspunt vormen voor het ontwerp van de verpakking. Een dwarsdoorsnede van dit landschap als blikvanger.

Kleur met smaak

De herkomst van de bonen die Schot verkoopt komt terug in de ontwikkelde etiketten voor de verpakkingen. Elke koffieliefhebber kan aan de hand van de zak van de bonen meer te weten komen over de koffie die hij of zij drinkt. De herkomst wordt uitgebeeld in een landschap en de kleur hiervan vertelt de gebruiker meer over de tasting notes die zijn ontstaan bij de branding.

Bonen met een excellente branding voor barista-competities worden voorzien van een aangepast ontwerp. Een minimalistische lijntekening siert de verpakking in een stijlvolle bronsdruk. Ook de hotstamp aan de achterzijde is in een warme bronstint uitgewerkt. Rotterdamse horecaondernemingen als Doppio, IJssalon Koen, Marques en Mecca voeren Personal Blends; koffie speciaal voor hen gebrand. Voor elk van deze resellers is er een eigen verpakking ontworpen.

"Het brandingstraject heeft ons een betere focus gegeven in wie we zijn en waar we voor staan. We hebben Karlijn en Lysanne daarna bewust veel ruimte gegeven voor de visuele identiteit. Vertrouwen en samenspraak waren daarbij belangrijke ingrediënten; de ontwerpers namen ons mee in elke stap van het proces. We zijn heel blij met het resultaat. Het is precies wat we voor ogen hadden: simpel design dat krachtig spreekt."

- John Schot, Eigenaar Schot Coffee Roasters

Schot logo
Schot verpakking

Middelen

Het logo en de visuele identiteit wordt doorgevoerd op de middelen die Schot nodig heeft. Denk hierbij aan stickers, tape, een bonenmenu voor de verkoop op de Rotterdamse Oogstmarkt, kaartjes voor op de bonenmolens in diverse koffiebars, zeefdruk op de verpakking om bonen te kunnen verzenden. De website is nu een uitgebreide webshop geworden waar niet alleen alle producten te zien zijn maar ook achtergrond informatie over de plantages waar de koffie vandaan komt. De transparantie van het productieproces in beeld brengen is een van de belangrijkste doelen van Jiske en John.

Social media campagne

Om de nieuwe identiteit zichtbaar te maken en meer achtergrond informatie te geven over de plantages ontwikkelden we een instagram campagne. Hiervoor hebben we onder andere google maps afbeeldingen gebruikt van de plantages. Afbeeldingen die we als een soort bijvangst verzamelden tijdens het uitwerken van de illustraties voor de bergen.

Mijn rol in het project

In samenwerking met Budelinc was ik verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de positionering sessie. Het visuele concept, art direction, ontwerp en project- en productiebegeleiding. In de ontwerpfase heb ik intensief samengewerkt met ontwerper Lysanne de Water. We hebben samen een aantal ontwerp richtingen onderzocht. We ontwikkelden een heel prettige samenwerking waarin we constructieve feedback aan elkaar konden geven. Hierdoor is naar mijn idee het concept en de uitwerking van het uiteindelijke voorstel sterk geworden en nauw aansluitend bij de wensen van Jiske en John. Lysanne heeft uiteindelijk de website tot een professioneel resultaat weten te ontwikkelen waarin alle elementen van de visuele identiteit samenkomen.

Bekijk schotcoffeeroasters.nl