Kernwaarden voor een duidelijke koers

De tweede koersperiode, het vijfde jaar dat ik binnen Budelinc verantwoordelijk was voor het concept, de art direction en het ontwerp van het jaarmagazine. Tijd voor een kritische blik naar de formule, een zichtbare opfrissing, en een nieuwe digitale slag. Een duidelijke indeling op koersthema, verbinding met online content en fotografie die de doelgroepen in de context laat zien is het resultaat.

Met mijn enthousiasme en gevoel voor verantwoordelijkheid manifesteer ik me in verschillende rollen; ik begeleid, denk mee, stel vragen, luister en vraag door, motiveer, ontwerp en onderzoek.

Sociaal jaarverslag

Het grootste gedeelte van het jaarmagazine bestaat uit verhalen rondom de koersthema's. De leerlingen, ouders, medewerkers en netwerkpartners vertellen. Het is een sociaal jaarverslag dat verbinding maakt met de verschillende doelgroepen en hen een gezicht geeft.

“Ik ben apetrots. De sfeer die het magazine, de foto’s en de tekst uitademen komen mooi bij elkaar: betrokken, positief, ontwikkelings-gericht, enthousiast. Het sluit prachtig aan bij onze kernwaarden.”

- Hans Kelderman, (voormalig) voorzitter vh college van bestuur van Aloysius

Keuzes maken

In het ontwerpproces probeer ik graag verschillende dingen uit. Voor mij werkt het altijd goed om verschillende variaties te maken, deze uit te printen en er dan naar te kijken. Zeker als het om zoiets als een cover gaat. Dat wil ik dan even uit mijn scherm hebben en in mijn handen. Daar komt het uiteindelijk ook te liggen. Als ik het ontwerp kan vastpakken, erin bladeren dan zie ik toch altijd weer andere dingen dan enkel op mijn computer.

On-en offline verhalen delen

In het magazine staan op diverse plekken QR-codes. Door deze QR-codes te scannen met je telefoon komt de lezer op een digitale omgeving van het jaarmagazine waar de verhalen aangevuld worden door filmpjes, podcasts, relevante websites en gerelateerde artikelen.

Op het intranet van Aloysius is een tool ontwikkeld waarmee er online artikelen gemaakt kunnen worden. Deze artikelen kunnen de communicatiemedewerkers makkelijk op verschillende websites zetten en op het intranet. Om het fysieke jaarverslag en de online content meer op elkaar aan te laten sluiten heb ik met mijn collega's van Budelinc een online versie van het jaarverslag geïntroduceerd. Op deze manier wordt de online content die er al is meer verbonden met actuele artikelen.

Duurzame samenwerking

Budelinc is de vaste communicatiepartner van de Aloysius Stichting. Aloysius is er voor kinderen en jongeren die speciaal onderwijs, begeleiding en ondersteuning nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Dit doen zij op 47 locaties in Nederland, voor zo’n 4300 leerlingen tussen de 4 en 27 jaar. De kleine 1200 medewerkers van Aloysius werken vanuit drie kenwaarden: kracht, onvoorwaardelijkheid en passie.

Mijn rol in het project

Vanaf de start van de samenwerking met Aloysius ben ik betrokken geweest bij de ontwikkeling van het communicatieconcept en alle uitingen van Aloysius. In 9 jaar tijd heb ik in samenwerking met diverse collega's van Budelinc en samenwerkingspartners een heldere herkenbare visuele identiteit neergezet. Een stijl die altijd de doelgroep centraal zet.

Het jaarverslag is een vast terugkerend onderdeel geweest in mijn werkzaamheden. Daarnaast heb ik gewerkt aan koerskranten, sectorkranten, folders, scholensites, online magazines, animaties, signing e.a.

Afscheidspublicatie kernwaarden portretten

Aloysius heeft drie kernwaarden; onvoorwaardelijkheid, passie en kracht. De kernwaarden staan centraal in de visie en missie van Aloysius. In 2016 heb ik samen met Anne-Marie Veldkamp het concept bedacht voor de kernwaarden portretten voor in het jaarmagazine. Anne-Marie interviewt een ouder of leerling, een medewerkers en een samenwerkingspartner die verbonden is aan Aloysius. Ze vertellen ieder hun eigen verhaal over de binding die ze hebben met een van de kernwaarden.

In 2020 was er al een mooie serie ontstaan van 15 portretten. Voor het afscheid van Hans Kelderman (voormalig bestuurder college van bestuur) bedacht ik een kleine publicatie met alle portretten en bijbehorende teksten.

Koerskrant

De jaarlijks uitgegeven Koerskrant van de Aloysius Stichting zorgt voor een helder zicht op de inhoudelijke doelen voor alle betrokken partijen. Een full color krant waar identiteit, kernwaarden, inspiratie en toewijding zichtbaar gemaakt worden. De koerskrant en diens persoonlijke verhalen, fotografie en heldere beeldtaal, vormen de leidraad voor de uitwerking naar andere middelen.